Bouw van de Diva


De Diva is een Forna, een van de Stadt ontwerp:
L.O.A.: 11.40m
Breedte: 3.65m
Diepgang: 1.90m
Kruiphoogte: 18:90m

Ik heb de Diva op de werf waar ik werkte gebouwd, in mijn vrije tijd. Dat begint bij het leggen van de eerste bouwbalk, en eindigt (nu nog) met de tafel in de kajuit. Van alle stappen ertussen heb ik alleen het spuitwerk en het RVS laswerk uitbesteed.


De romp

Het schip is in woodcore gebouwd: Op hulpspanten wordt een romp van red-cedar latjes gebouwd.



Om het schip echt strak te krijgen gaat het eerste schuurwerk met de hand. De romp wordt gelamineerd met epoxy en glas- en aramidevezel (beter bekend als kevlar). Eerst de buitenkant, en daarna wordt de romp gedraaid, de hulpspanten verwijderd, en dan de binnenkant.



Je hebt dan een lege romp. Daarin wordt één spant geplaatst die de krachten van de verstaging op de romp verdeeld. Dit spant is gelamineerd uit 10 lagen iroko hout. In de rest van de romp worden alleen wrangen geplaatst. De verbinding tussen spant en wrangen en de romp wordt met glasvezel versterkt


In de romp wordt dan de betimmering gemaakt. Dat vergt nogal wat planning, want er moet later wel overal plek zijn voor apparatuur en leidingen.



Het dek wordt apart gemaakt, en dan op de romp bevestigd. Tot mijn grote trots paste het als een dekseltje op een doosje.


De kuip

In de kuip heb ik een aantal aanpassingen gedaan ten opzichte van de tekeningen, zo heb ik de kuipranden iets schuin gemaakt voor een betere zit. Dit heeft ook het voordeel dat de luiken van de bakskisten groter kunnen worden.

De dockhouse maakt de Diva echt super-comfortabel, het is bijna altijd mogelijk om lekker uit de wind een wacht te lopen. In de achterzijde is een extra versterkte brug verwerkt, die de krachten van de grootschoot naar het schip overbrengt. Een opstaand randje geeft extra houvast, en houdt ook veel lekwater tegen. Het dak is gemaakt uit één plaat, zodat een mooi strak geheel zonder zichtbare constructiedelen is ontstaan.


Binnen


In de kajuit zijn veel ronde vormen toegepast. Onder het ronde deel van het aanrecht is een grote boiler gemonteerd, die verwarmd wordt door de motor, of met walstroom. Op de boiler is ook de thermostaatkraan van de douche op het achterdek aangesloten.


De grote koelkast is gemonteerd onder de kaartentafel, en als lade uitgevoerd, waardoor die erg makkelijk toegankelijk is, en toch de voordelen heeft van een bovenlader. De koelkast heb ik op maat gemaakt van gelamineerd schuim.


Toegankelijkheid van alle onderdelen van het schip is belangrijk, en veel onderdelen zijn demontabel. Een voorbeeld is het plafond: de delen zijn van gelakt dun plaatmateriaal, dat met klittenband vastzit. Het monteren van een extra dekoog, later, was daardoor een fluitje van een cent.


Ook de motor is van alle kanten bereikbaar


Techniek

In het elektrisch systeem is een lader/omvormer verwerkt, met een batterijmonitor. Achter het schakelpaneel zit het centrale zekeringenpaneel. Alle draden zijn weggewerkt in kabelgoten of leidingen, en de aansluitingen zijn netjes genummerd, en gedocumenteerd. Via een speciale hoofdstroomschakelaar is het mogelijk om in noodgevallen de motor met de lichtaccu's te starten.

Andere handigheidjes zitten bijvoorbeeld in de vuilwatertank die boven de waterlijn zit. Het toilet loost altijd op de tank, maar op open water staat de afsluiter open. Dit is een eenvoudig systeem zonder kwetsbare 3-weg kranen, dat op lange tochten geen extra handelingen vereist.

Er is een dekwaspomp met een aansluiting in de kuip, en een aansluiting in de ankerbak voor het spoelen van de ankerketting. De pomp kan naar keuze gevoed worden met drinkwater of met buitenwater.